I hereby declare that I will use the electronic library contents in compliance with COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ACT, Article 24, paragraph 1, item 9, only for scientific, cultural and educational purposes, without commercial gain, without commercial interest and non-profit.No Yes
Contemporary Models, New Approaches and Perspectives in Training Students of the Medical Laboratory Technician Speciality // Съвременни модели, нови подходи и перспективи в обучението на студентите от специалност „Медицински лаборант
Date
2023Author
Mihaylova, Yordanka
Михайлова, Йорданка
jordanka.mihaylova@mu-varna.bg
Metadata
Show full item recordAbstract
The dynamic development of laboratory medicine requires a shift in student motivation, consistent with their competitiveness on the European and other markets. The thesis aims to analyse the specific features, new approaches in training and perspectives of medical laboratory technicians and their professional development. The study highlights effective European methods that facilitate timely advancements in the field of medical laboratory professionals, shaping their modern identity. The survey included covered 189 individuals. These are medical laboratory technicians practising their profession in Varna, students studying at the Medical Colleges in Varna and Stara Zagora, and experts in laboratory services. Five stages of the study are described – research on the relevance of the issue, actual research phase, processing and analysis of data, description of results, conclusions and contributions. The results and recommendations in the study prove the need to create a model for a Master's program specific to the laboratory-diagnostic field. The model of the Medical Laboratory Management speciality will aim to increase the efficiency in the professional training of medical laboratory graduates. The Master's program is an innovative start for technical training in the field of medical and laboratory equipment, medical laboratory software, healthcare management and social medicine. Динамичното развитие на лабораторната медицина налага промяна в мотивацията на студентите, съответстващо с тяхната конкурентоспособност на европейския и други пазари. Целта на дисертационния труд е насочена към анализ на специфичните особености, новите подходи в обучението и перспективи на медицинските лаборанти и тяхното професионално развитие. Очертани са добрите европейски практики, които дават възможност за своевременни промени за развитие на професията и формиране имиджа на съвременните професионалисти медицински лаборанти. В проучването са обхванати 189 лица. Това са медицински лаборанти, упражняващи професията на територията на гр. Варна, студенти, обучаващи се в Медицинските колежи във Варна и Стара Загора и експерти на лабораторни услуги. Описани са 5 етапа на проучването – проучване на актуалността на проблема, същинско проучване, обработка и анализ на данни, описание на резултатите, изводи и приноси. Резултатите и препоръките в проучването доказват необходимостта от създаване на модел за магистърска програма профилирана в лабораторно-диагностичната област. Модела на специалността „Медико-лабораторен мениджмънт“ ще има за цел да повиши ефективността в професионалната подготовка на завършилите медицински лаборанти. Магистърската програма е иновативен старт за технически познания в областта на медицинската и лабораторна апаратура, медико-лабораторния софтуер, здравния мениджмънт и социалната медицина.