I hereby declare that I will use the electronic library contents in compliance with COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ACT, Article 24, paragraph 1, item 9, only for scientific, cultural and educational purposes, without commercial gain, without commercial interest and non-profit.No Yes
Research on the Professional Qualification of Healthcare Specialists Working in Nurseries // Проучване на професионалната подготовка на специалистите по здравни грижи за работа в детска ясла
Date
2023Author
Margosyan, Zhivka
Маргосян, Живка
jivka.margosyan@mu-varna.bg
Metadata
Show full item recordAbstract
The growing demands of society to provide quality care and education of children in early childhood, in the context of a nursery, brought the focus on pedagogical professionalism. They prioritized the process of maintaining and improving the qualification of healthcare specialists working in nurseries for the development of professional competencies, for providing quality healthcare and conditions for constructive solutions to the problems of pedagogical practice and the implementation of the innovative development tasks of pedagogical activity.
The survey is a complex empirical sociological survey using a questionnaire method, documentary, expert assessment and statistical methods.
The research is complex, purposeful and in-depth on the state of professional training (with an emphasis on pedagogical) of healthcare professionals to work in a nursery.
An author’s model of a system for control and evaluation of pedagogical activity, an author’s model of a system for optimizing pedagogical activity and a unified model of a system for postgraduate education of medical professionals working in a nursery. The practical applicability of the developed practical approaches for maintaining and improving the pedagogical training of health care specialists working in a nursery has been proven. Нарастващите изисквания на обществото към провеждане на качествени грижи и обучение на децата в ранна детска възраст, в контекста на детските ясли, поставиха на преден план фокуса към педагогическия професионализъм. Те изведоха като приоритетен процеса на поддържане и повишаване на квалификацията на специалистите по здравни грижи, работещи в детски ясли, за развитие на професионалните компетенции, за оказване на качествени здравни грижи и осигуряване на условия за конструктивно решаване на проблемите на педагогическата практика и прилагането на задачите на иновативното развитие на педагогическата дейност.
По своя характер проучването е комплексно емпирично социологическо изследване с използване на анкетен метод, документален, експертна оценка и статистически методи.
Направено е комплексно, целенасочено и задълбочено проучване на състоянието на професионалната подготовка (с акцент върху педагогическата) на специалистите по здравни грижи за работа в детска ясла.
Разработени са авторски модел на система за контрол и оценка на педагогическата дейност, авторски модел на система за оптимизиране на педагогическата дейност и единен модел на система за следдипломно обучение на медицинските специалисти, работещи в детската ясла.
Доказана е практическата приложимост на разработените практически подходи за поддържане и усъвършенстване на педагогическата подготовка на специалистите по здравни грижи, работещи в детска ясла.