Декларирам, че ще използвам предоставените материали от електронната библиотека съобразно чл.24, ал.1, т.9 от ЗАКОН ЗА АВТОРСКОТО ПРАВО И СРОДНИТЕ МУ ПРАВА единствено и само за научни, културни и образователни цели, без извличане на търговска полза, без търговски интерес и без цел печалба.Не Да
Opportunities to Position Bulgaria on the International Market as a Year-Round Destination for Health, Medical, Spa and Wellness Tourism //Възможности за позиционирането на България на международния пазар като целогодишна дестинация за здравен, медицински, спа и уелнес туризъм
Дата
2022Автор
Katsarova, Siyka
Кацарова, Сийка
oa@mu-varna.bg
Резюме
The rationale of the doctoral thesis comes from the growth in health tourism globally in the past 10 years and the opportunity to position Bulgaria on the map of Europe as a year-round destination offering a high-quality tourist product in the field of health tourism. The established, as well as the emerging (Germany and Hungary) destinations, increasingly use the potential of this tourist segment, seeking to get diversified in order to increase revenues and address seasonality. Seasonality is a major problem of Bulgarian tourism, and the development of alternative, non-seasonal forms of tourism, such as health tourism, would help the resorts on the Bulgarian Black Sea Riviera, as well as the mountain ski-resorts, to become more sustainable and competitive, year-round, high-quality tourism destinations. The year-round operation of the destinations offering holidays for health promotion, prophylaxis, rehabilitation and travels for medical treatment, or, generally speaking, for improvement of the health status of individuals would also address the significant problem of Bulgarian tourism – the outflow of skilled professionals from Bulgaria or to other economic sectors. According to the World Health Organisation’s projections, by 2022 tourism and health industry will be one of the most important economic sectors. Актуалността на темата на дисертационния труд е свързана с ръста на здравния туризъм в световен мащаб през последните 10 години и възможността България да бъде позиционирана на картата на Европа като целогодишна дестинация, предлагаща качествен туристически продукт в тази област. Вече утвърдените (като Германия и Унгария), както и нововъзникващите дестинации все повече използват потенциала на този туристически сегмент, като се стремят да се диверсифицират, за да увеличат приходите и да се справят със сезонността. Сезонността е основен проблем на българския туризъм и развитието на алтернативни форми на туризъм, за които няма сезонност – какъвто е примерът със здравния туризъм, би подпомогнало курортите, разположени, както на българската Черноморска Ривиера, така и планинските ски курорти да станат по-устойчиви и по-конкурентни целогодишни дестинации за качествен туризъм. Целогодишната работа на дестинациите, предлагащи почивки с цел промоция на здравето, профилактика, рехабилитация и пътувания с цел медицинско лечение и подобряване на здравния статус на хората би довело до решаване на основния проблем в българския туризъм – изтичането на обучени кадри или към чужбина, или към други сектори на икономиката.