I hereby declare that I will use the electronic library contents in compliance with COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ACT, Article 24, paragraph 1, item 9, only for scientific, cultural and educational purposes, without commercial gain, without commercial interest and non-profit.No Yes
Setting up Radiographers’ Professional Competences in Line With European Standards and Modern Healthcare Needs // Формиране на професионалните компетентности на рентгеновите лаборанти, съобразно европейските стандарти и потребностите на съвременното здравеопазване
Date
2019Author
Yordanova (Kupenova), Mariana
Йорданова (Купенова), Мариана
mariana.kupenova@mu-varna.bg
Metadata
Show full item recordAbstract
Radiographer’s profession is relatively new in historical aspect and closely related and influenced by the progress in a number of sciences (physics, chemistry, medicine). Technological development led to the establishment of three main directions in radiology, namely, medical imaging, nuclear medicine and radiotherapy. This in turn brings the necessity to master specific competences for practicing them. The progress in technological development puts on discussion the matter of defining the boundaries of radiographer’s competences in modern and future healthcare.
Regulation of the radiographer’s profession is conducted in a specific way for each country. The countries where this process is not finished and where there are no regulatory bodies have lower standards and quality of the profession.
There is a steady increase in the role of radiographers’ professional organisations both in regulating and developing the profession through the education guidelines (formal and informal) developed by them and in the professional practice. The education of radiographers proves to be a key factor for an adequate response to the dynamically developing scientific achievements and multi-sectoral needs of the practice. The presence of European Qualification Framework (EQF) in the field of education poses the necessity to investigate its relevance to the situation in our country regarding the education of radiographers.
Up to this moment the profession and the education of radiographers in Bulgaria have never been subject of special research. // [BG] Професията на рентгеновия лаборант е относително нова в исторически аспект и тясно свързана и повлияна от напредъка на редица науки (физика, химия, медицина) и развитието на технологиите, довели до формиране на три основни направления в Радиологията, а именно образна диагностика, нуклеарна медицина и лъчетерапия, които имат необходимост от овладяването на специфични компетентности за практикуването им. Напредъкът в технологичното развитие поставя дискусионно въпроса за определяне на границите на компетентност на рентгеновия лаборант в съвременното и бъдещото здравеопазване.
Регламентирането на професията „Рентгенов лаборант” се осъществява по специфични за отделните страни начини. Държавите, в които този процес не е завършен и липсват регулаторни органи имат по-ниски стандарти и качество на професията.
Силно нараства ролята на професионалните организации на рентгеновите лаборанти в регламентирането и развитието на професията чрез разработваните от тях насоки за образование (формално и неформално) и за практикуване на професията. Образованието на рентгенови лаборанти се оказва ключов фактор за адекватен отговор на динамично развиващите се научни постижения и мултисекторни потребности на практиката. Наличието на Европейска квалификационна рамка (ЕКР) в областта на образованието налага необходимост от проучване на съответствието й със ситуацията в нашата страна по отношение обучението на рентгенови лаборанти.
Професията и образованието на рентгеновите лаборанти в България до сега не са били обект на специално проучване.