dc.creator | Zhecheva, Radostina | en |
dc.creator | Жечева, Радостина | bg |
dc.date.accessioned | 2019-11-13T14:55:14Z | |
dc.date.available | 2019-11-13T14:55:14Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://repository.mu-varna.bg/handle/nls/510 | |
dc.description.abstract | Globally, mental health problems are about to become the second biggest health threat by the end of the next decade. Mental disorders are second, with the greatest contribution to disease in the European region. Mental illness in childhood can be very difficult to diagnose. They lead to serious complications if they are not treated in time. Usually parents are the first to notice the changes in child behavior and the first alarming symptoms in mental illness. Concerns about the stigma associated with these illnesses, the use of medications and the difficulties of treatment itself cause many parents to seek help very late.
In the process of providing long-term care for children with mental disorders, the psychiatric nurse has a key role to play. Reorganization of psychiatric care requires specialized nursing care. As a team member, the psychiatric nurse participates in the preventive, medical, diagnostic and rehabilitation assistance provided to children with mental disorders. It is the one that can and should support parents to care for the child with mental disorder at an important point in his life - the age of 10 to 14 years. The aim of this thesis is to investigate the role of the nurses and their competencies in supporting parents with children with mental disorders from 10 to 14 years, in order to optimize the structure of the Regional Centre for Supporting Inclusive Education (RCSIE) by opening a nursing department and proposing an algorithm applicable in nursing practice. | en_US |
dc.description.abstract | [BG] В световен мащаб, психичните проблеми са на път да станат втората най-голямата заплаха за здравето, до края на следващото десетилетие. Психичните разстройства са на второ място, с най-голям принос за болестността в Европейския регион. Психичните заболявания в детска възраст могат да бъдат много трудни за диагностициране. Те водят до сериозни усложнения, ако не бъдат лекувани навреме. Обикновено родителите са първите, които забелязват промените в поведението на детето и първите алармиращи симптоми при психични заболявания. Притесненията относно стигмата свързана с тези заболявания, употребата на медикаменти и трудностите на самото лечение кара много родители да търсят помощ много късно.
В процеса на предоставяне на дългосрочни грижи за деца с психични отклонения, психиатричната сестра има ключова роля. Реорганизацията на психиатричната помощ изисква специализирани сестрински грижи. Като член на екип, психиатричната сестра участва в профилактичната, лечебно-диагностичната и рехабилитационна помощ, оказвана при деца с психични отклонения. Тя е тази, която може и трябва да подкрепи родителите за оказване на грижи на детето с психично разстройство в един важен момент от неговия живот – възрастта от 10 до 14 години. Целта на това изследване е да проучим ролята на медицинската сестра и нейните компетенции за оказване на подкрепа на родители с деца с психични отклонения от 10 до 14 години, с оглед оптимизиране на структурата на РЦПППО, чрез разкриване на Сестрински отдел и се предложи Алгоритъм, приложим в сестринската практика. | BG |
dc.subject | mental disorder | en_US |
dc.subject | inclusive education | en_US |
dc.subject | psychiatric nurse | en_US |
dc.subject.classification | Здравни грижи / Auxiliary health care, Nursing | en_US |
dc.title | Nurses Supporting Parents of Children Aged 10 to 14 Years with Mental Disorders // Медицинската сестра в подкрепа на родители на деца с психични отклонения от 10 до 14 години | en_US |
dc.type | thesis | en_US |
eprmuv.creator.email | radostina.zhecheva@mu-varna.bg | en_US |
eprmuv.department | Department of Auxiliary Healthcare and Nursing | en_US |
eprmuv.institution | Medical University of Varna | en_US |
eprmuv.pages | 201 | en_US |
eprmuv.thesis.degree | phd | en_US |
eprmuv.thesis.type | doctoral | en_US |