dc.description.abstract | Higher education is the last training level of specialists able to apply scientific knowledge in different areas of human activity. After graduation some of these specialists continue to work in different research areas thus contributing to development of science. Essential to the application of scientific knowledge is its quality which includes the level of learning assimilation. Modern globalization, facilitation of knowledge transfer and technologies provide appealing opportunities for students to use scientific publications partially or en masse in their presentations as ones’ own, i.e. plagiarism. This report aims to identify educational options for the correct use of scientific publications. It focuses on defining the main types of scholarly production originating in the course of education in colleges and universities as objects of copyright protection, options for free use of the scholarly works by students within the course of education, the types of copyright protection, feasible measures developed and implemented by higher education institutions to avoid plagiarism. The purpose of the report is to provide basis for comprehensive set of measures against plagiarism by university students, including pre-training, sanctions setting and its implementation. It asserts the necessary of introducing a short curriculum course covering copyright basics and proper use of the scientific publications. Specific sanctions for evinced plagiarism are put forward to be included in the higher education institutions’ rules and regulations in compliance with the provisions of the Higher Education Act. ////////////// ////////////// [BG] Висшето образование е последната надграждаща степен в обучението на специалисти, способни да прилагат научни знания в различни области на човешката дейност. Някои от тези специалисти, след завършването си продължават да се занимават с научно-изследователска дейност и с труда си допринасят за развитието на науката. От съществено значение за всяко приложение на научните знания е тяхното качество, което включва и нивото на усвояване на преподавания материал. Глобализацията на съвременния свят, улесняването на трансфера на знания и технологии предоставя атрактивни възможности на студентите да използват чужди произведения на науката в тяхната цялост, или на отделни техни части и представянето им за свои /т.нар. „плагиатство“/. Докладът е насочен към установяването на възможностите за обучението и възпитанието на студентите по отношение на правилното използване на произведения на научната литература. Акцентирано е върху дефинирането на основните видове произведения на научната литература, създавани от преподавателите във висшите училища в процеса на обучение на студенти като обекти на авторското право, възможностите за свободно използване от студентите на произведенията в процеса на тяхното обучение, видовете защита на обектите на авторското право, възможните мерки, които висшите училища могат да разработят и приложат като противодействие на плагиатството. Целта на доклада е да бъде представена възможност за разработване на комплексни мерки срещу плагиатството от студентите, включващи предварително обучение, определяне на санкции и ред за прилагането им. Необходимо е въвеждането на кратък курс в учебните програми, обхващащ основните понятия в авторското право и възможностите за правилно използване на произведенията. Ще бъдат предложени конкретни санкции при установяване на плагиатство, които могат да бъдат включени в правилниците на висшите училища и които са съобразени с разпоредбите на Закона за висшето образование. | en_US |