I hereby declare that I will use the electronic library contents in compliance with COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ACT, Article 24, paragraph 1, item 9, only for scientific, cultural and educational purposes, without commercial gain, without commercial interest and non-profit.No Yes
Investigation of Factors Affecting the Working Capacity of Students in Primary School // Проучване на фактори, влияещи върху работоспособността на ученици от начален курс на обучение
Date
2021Author
Porozhanova, Staniela
Порожанова, Станиела
staniela.porojanova@mu-varna.bg
Metadata
Show full item recordAbstract
Creating favourable conditions for studying is among the top priorities of the state and society. By getting to know the ergonomic factors of the learning environment and their impact on the health and workability of pupils, the learning process can be controlled and optimized.
We aim to study the influence of the following factors: furnishing with desks of different sizes, double vs single shift schooling, balance of the curriculum, and inclusion of elective classes in Bulgarian folk dances - on the level and dynamics of the working capacity of primary school pupils in the city of Varna.
Pupils’ workability was examined through validated tests for graphic tremometry and cognitive functions (letter correction test) for two weeks at the beginning and end of the academic year 2011/2012. Every week the tests are repeated on Monday, Wednesday and Friday. In each of the research days the dynamics of the indicators are determined three times: in the beginning, the middle and end of the classes. The object of this study are pupils from 1st to 4th grade, studying in 4 schools in the city of Varna. Развитието на съвременното общество и новите постижения на научно-техническия прогрес поставят нови задачи към образованието, увеличава се обема на информацията, която учениците трябва да усвоят, утежняват се програмите. В същото време детският организъм е в период на усилен растеж и развитие, и системното информационно претоварване несъобразено с възможностите на ученика може да доведе до проблеми на физическото и психическото здраве и недостатъци в процеса на развитието. Създаването на благоприятни условия за обучение е сред приоритетите на държавата и обществото. Опознавайки ергономичните фактори на учебната среда, тяхното влияние върху здравето и работоспособността на учениците може да се контролира и оптимизира учебния процес.
Целта е да се проучи влиянието на факторите – обзавеждане с различни размери на чиновете, сменен режим на обучение, балансираност на учебната програма и включване на избираеми часове по български народни танци, върху нивото и динамиките на работоспособността на учениците от начален курс на обучение в град Варна.
Работоспособността на учениците е изследвана чрез валидирани тестове за графична тремометрия и когнитивни функции (буквен коректурен тест) в продължение на две седмици в началото и в края на учебната 2011/2012 година. Всяка седмица изследванията се повтарят в понеделник, сряда и петък. Във всеки от изследователските дни динамиките в показателите се определят трикратно: начало, среда и край на учебните занимания. Обект на настоящето изследване са ученици от 1-ви до 4-ти клас, обучаващи се в 4 училища на територията на Варна.