I hereby declare that I will use the electronic library contents in compliance with COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ACT, Article 24, paragraph 1, item 9, only for scientific, cultural and educational purposes, without commercial gain, without commercial interest and non-profit.No Yes
Nutritional Status of Children with Psychiatric Disorders and Quality of Life of Parents and Carers / Хранителен статус на деца с нервно-психични заболявания и връзката му с качеството на живот на родители и обгрижващи
Date
2019Author
Toneva, Albena
Тонева, Албена
albena.toneva@mu-varna.bg
Metadata
Show full item recordAbstract
This research focuses on the nutritional status of children with neuropsychiatric diseases and the quality of life of parents and carers. The aim of the thesis is to evaluate, on the basis of clinical examinations, anthropometric and laboratory work, the nutritional status of children with neuropsychiatric diseases using tools such as questionnaires according to the context where children are raised (family or residential institutions) taking into account its impact on the quality of the lives of parents and carers. The main tasks that have been solved were to evaluate the nutritional status of children with neuropsychiatric disorders through anthropometric measurements and biochemical studies and to analyse the nutritional and non-nutritional factors that shapes it, evaluate children’s oral status and their relation with nutritional difficulties. The quality of life of parents and carers has been evaluated and correlations have been sought with demographic, socio-economic, nutritional and non-nutritional factors related with the nutritional status of the children. The research methodology is based on documental, clinical, biochemical, sociological and statistical methods. The results showed a high prevalence of malnutrition among children with neurological impairment, assessed by criteria and standards for healthy children of the World Health Organization (2006, 2007) and the American Society for Parenteral and Enteral Nutrition (2015), and by the presence of macro- and micronutrient deficiencies. Additionally, the study found how oral pathology (caries, periodontitis, and pathological bites) affects the normal course of the chewing process and digestive function in children with neurological impairment. Similar results were found for the overall quality of life of parents and carers, and the lowest average scores were obtained for the area of social relations and the psychological wellbeing. Anthropometric indicators of children have not been identified as significant factors for the quality of life of parents and carers. The applied scientific findings can be used to develop a multidisciplinary approach and strategies for the regular assessment of the nutritional and oral status of children with neuropsychiatric disorders. Timely and adequate intervention can improve the development, duration and quality of life of children, as it can improve the quality of life of their families and carers. Темата на изследването е насочена към хранителния статус на деца с нервно-психични заболявания и качеството на живот на родителите и обгрижващите ги лица, които за пръв път се проучват в нашата страна.
Целта на дисертацията е на базата на клинични прегледи, антропометрични и лабораторни изследвания и посредством анкетни карти да се направи оценка на хранителния статус на децата с нервно-психични заболявания според средата на отглеждане (семейна и несемейна) и да се отчете отражението му върху качеството на живот на родители и обгрижващи. Основните задачи, които са решени, оценяват хранителния статус на децата с нервно-психични заболявания посредством антропометрични измервания и биохимични изследвания и анализират фактори с хранителен и нехранителен характер, които му влияят, оценяват оралния им статус и отношението му към затрудненията при хранене. Оценено е качеството на живот на родители и обгрижващи и са потърсени корелации с демографски, социално-икономически, хранителни и нехранителни фактори свързани с процеса на хранене и хранителния статус на децата. Методиката на изследването се базира на документални, клинични, биохимични, социологически и статистически методи. Резултатите показват висока степен на разпространение на недохранването сред децата с неврологични увреждания, оценено по критерии и стандарти за здрави деца на СЗО (2006, 2007) и на Американското общество по парентерално и ентерално хранене (2015), наличието на дефицити на макро- и микронутриенти. Установената орална патология (кариеси, пародонтити, патологични захапки) повлиява нормалното протичане на дъвкателния процес и храносмилателната функция при децата с неврологични увреждания. Констатирани са сходни резултати за общото качество на живот на родители и обгрижващи, а най-ниски средни резултати са получени за областта на социалните отношения и психологическата област. Антропометричните показатели на децата не са идентифицирани като значими фактори за качеството на живот на родители и обгрижващи лица. Научно-приложните изводи могат да се използват за разработване на мултидисциплинарен подход и стратегии за регулярна оценка на хранителния и орален статус на децата с нервно-психични заболявания. Своевременната и адекватна интервенция може да повлияе развитието, продължителността и качеството на живот на децата, както и да подобри качеството на живот на техните семейства и обгрижващите ги лица.