I hereby declare that I will use the electronic library contents in compliance with COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ACT, Article 24, paragraph 1, item 9, only for scientific, cultural and educational purposes, without commercial gain, without commercial interest and non-profit.No Yes
Early Diagnosis of Autism Spectrum Disorders // Ранна диагностика на разстройства от аутистичен спектър
Abstract
Дисертационният труд разглежда темата за ранната диагностика на разстройства от аутистичен спектър. Изследвани са отклоненията от типичното невропсихично развитие в периода на ранно детство и предучилищна възраст. Първата част включва литературен обзор на теориите за характера на нарушенията при аутистичните разстройства, както и данни за отклоненията в психомоторното, комуникативното, емоционалното и психосоциалното развитие. Втората част включва описание на изследване на 208 деца с аутистично разстройство, с разстройство на рецептивната реч и без нарушение с четири методики: Поведенчески въпросник за деца на възраст 1 ½ - 5 години (Child Behavior Checklist for Ages 1 ½ - 5 на Achenbach и Rescorla), Батерия за оценка на ранно детско развитие (Developmental Assessment of Young Children на Voress и Maddox), Детски тест за спектъра на аутизма (Childhood Autism Spectrum Test на Scott et al.) и Диагностика и превенция на езика 3-4 на Стоянова и кол. Представено е сравнение между децата с аутистично, с речево разстройство и без нарушение. Представени са данни за чувствителността и специфичността на скали Оттегленост и Проблеми, свързани с Генерализирани разстройства на развитието от П.В.Д.В.1 ½-5. Изводите включват обобщение на динамиката в психичното развитие и анализ на поведенческия профил при разстройства от аутистичен спектър. Обсъдена е приложимостта на Поведенческият въпросник на Achenbach и Rescorla за скринингови цели при разстройства от аутистичен спектър. The dissertation studies the problems of early diagnosis of autism spectrum disorders. Deviations from the neurotypical development during early childhood and preschool years are studied. The first part includes a literature review of the theories on the nature of autistic disorders, as well as data on the deviations from the typical psychomotor, communicative, emotional and psychosocial development. The second part includes a description of a study of 208 children with autistic spectrum disorder, with speech disorder and without impairment. Four tests were applied: Child Behavior Checklist for Ages 1 ½ - 5 (by Achenbach and Rescorla), Developmental Assessment of Young Children (by Voress and Maddox), Childhood Autism Spectrum Test (by Scott et al.), and Diagnosis and Prevention of Language 3-4 (by Stoyanova et al.). The results of children with autistic disorder, speech disorder and without impairment are compared. Data on the sensitivity and specificity of scales Withdrawn and Pervasive Developmental Disorder Problems is presented. The conclusions include a summary of the dynamics of mental development and an analysis of the behavioural profiles for autistic spectrum disorders. The applicability of the Child Behavior Checklist as a screening tool for autistic spectrum disorders is discussed.