I hereby declare that I will use the electronic library contents in compliance with COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ACT, Article 24, paragraph 1, item 9, only for scientific, cultural and educational purposes, without commercial gain, without commercial interest and non-profit.No Yes
Supervision and Mentorship in Nursing /// Супервизия и наставничество в сестринството
Date
2018Author
Toncheva, Sonya
Тончева, Соня
sonya.toncheva@mu-varna.bg
Metadata
Show full item recordAbstract
In Bulgaria, supervision is not associated with nursing practice, as it is not regulated by law. Autonomous nursing practice is not recognized either, despite the academic training and extended competencies. Clinical supervision skills are actually built upon existing basic communication skills and can further be developed by gaining experience and reflection on practice. The role of the mentor is becoming more accountable and mentorship is seen as an innovative approach and effective way of learning. Taking mentoring functions is a responsibility and challenge, a voluntary activity, an internal need to pass on professional knowledge to mastery levels. Mentorship also means to love young people, to live with their aspirations, fears, to embrace youth as an incredible source of energy which could be directed to achieving great results. The empirical study and the analysis of the tools applied in practice and supporting the quality of the process of mentorship served as grounds for the proposed theoretical and practical model of mentorship in nursing education. The results of the semi-structured expert interview give a clear view of the attitude to introducing nursing supervision in Bulgaria, which will contribute to the recognition of nursing autonomy and will ensure the quality of health care. В България супервизия, не се свързва с дейността на медицинската сестра, тъй като не е правно регулирана като дейност. Не е призната и автономна дейност на медицинската сестра, въпреки академичната подготовка и разширените компетенции. Уменията за предоставяне на клинична супервизия реално се надграждат над съществуващите базови умения за комуникация и могат да се доразвиват с натрупването на опит и рефлексия над практиката. Ролята на наставника става все по-отговорна и наставничеството се оценява като иновативен подход и ефективен метод за обучение. Поемането на наставнически функции е отговорност и предизвикателство, доброволно избрана дейност, вътрешна потребност да предадеш професионалните си знания на нивото на майсторско изкуство. Проведеното емпирично изследване и анализа на приложени в практиката инструменти, поддържащи качеството на наставническия процес са основание да бъде предложен Теоретичен и Практически модел за наставничество в обучението на медицинските сестри. Резултатите от проведеното полустандартизираното експертно интервю ни ориентира за нагласите в България да бъде въведена супервизия в сестринството, която ще допринесе за признаване на автономия на медицинската сестра и ще гарантира качество на здравните грижи.